I undersøgelsen Lokalt Erhvervsklima måler Dansk Industri kommunernes erhvervsvenlighed på 11 kategorier (se nedenfor). I 10 af kategorierne er virksomhedernes tilfredshed blevet målt gennem en spørgeskemaundersøgelse. Den sidste kategori samler kommunernes score på 22 statistiske indikatorer. Kommunernes samlede placering er så beregnet ud fra deres score i de 11 kategorier.
Se hvordan Lyngby-Taarbæk kommune klarer sig i den senest undersøgelse - i forhold til tidligere år.
Aktuel placering
LOKALT ERHVERVSKLIMA
I undersøgelsen "Lokalt Erhvervsklima 2021" blev Lyngby-Taarbæk kommune placeret som nummer:
73
blandt landets kommuner.
Erhvervsklima - udvikling
LOKALT ERHVERVSKLIMA
Udviklingen i kommunens placering for "Lokalt Erhvervsklima"
i perioden 2018 - 2021.
Figur: Kommunens placering de seneste år. Laveste værdi er bedst. Kilde: Dansk Industri
Kommunernes placering i 2021
LOKALT ERHVERVSKLIMA
Ikast-Brande Kommune
1
Silkeborg Kommune
2
Hedensted Kommune
3
Vejen Kommune
4
Billund Kommune
5
Odder Kommune
6
Varde Kommune
7
Nordfyns Kommune
8
Skive Kommune
9
Ringkøbing-Skjern Kommune
10
Morsø Kommune
11
Herning Kommune
12
Thisted Kommune
13
Ballerup Kommune
14
Sønderborg Kommune
15
Favrskov Kommune
16
Horsens Kommune
17
Esbjerg Kommune
18
Skanderborg Kommune
19
Høje-Taastrup Kommune
20
Ishøj Kommune
21
Vejle Kommune
22
Sorø Kommune
23
Middelfart Kommune
24
Lemvig Kommune
25
Fredericia Kommune
26
Solrød Kommune
27
Aabenraa Kommune
28
Haderslev Kommune
29
Rebild Kommune
30
Holstebro Kommune
31
Brønderslev Kommune
32
Frederikshavn Kommune
33
Kolding Kommune
34
Gentofte Kommune
35
Svendborg Kommune
36
Nyborg Kommune
37
Randers Kommune
38
Vesthimmerlands Kommune
39
Gladsaxe Kommune
40
Assens Kommune
41
Hvidovre Kommune
42
Vallensbæk Kommune
43
Tønder Kommune
44
Ringsted Kommune
45
Hjørring Kommune
46
Jammerbugt Kommune
47
Glostrup Kommune
48
Lejre Kommune
49
Egedal Kommune
50
Furesø Kommune
51
Viborg Kommune
52
Brøndby Kommune
53
Aalborg Kommune
54
Faaborg-Midtfyn Kommune
55
Frederiksberg Kommune
56
Guldborgsund Kommune
57
Greve Kommune
58
Allerød Kommune
59
Holbæk Kommune
60
Struer Kommune
61
Kalundborg Kommune
62
Albertslund Kommune
63
Næstved Kommune
64
Hillerød Kommune
65
Stevns Kommune
66
Køge Kommune
67
Herlev Kommune
68
Aarhus Kommune
69
Faxe Kommune
70
Norddjurs Kommune
71
Lolland Kommune
72
Lyngby-Taarbæk Kommune
73
Odense Kommune
74
Mariagerfjord Kommune
75
Frederikssund Kommune
76
Fredensborg Kommune
77
Rødovre Kommune
78
Slagelse Kommune
79
Syddjurs Kommune
80
Rudersdal Kommune
81
Roskilde Kommune
82
Vordingborg Kommune
83
Hørsholm Kommune
84
Tårnby Kommune
85
Københavns Kommune
86
Gribskov Kommune
87
Odsherred Kommune
88
Helsingør Kommune
89
Halsnæs Kommune
90
Kerteminde Kommune
91
Dragør Kommune
92
Bornholm Kommune
93
De 11 kategorier
DANSK INDUSTRI
1. Overordnet vurdering af
erhvervsvenligheden i kommunen Denne kategori beskriver virksomhedernes overordnede
vurdering af kommunens erhvervsvenlighed.
2. Infrastruktur
og transport Det er
afgørende for virksomhedernes konkurrenceevne, at de kan få
transporteret varer, kunder og medarbejdere til og fra
virksomheden. Denne kategori beskriver virksomhedernes vurdering
af vejnettet i kommunen samt kvaliteten af den lokale kollektive
trafik.
3. Arbejdskraft Adgangen til kvalificeret
arbejdskraft er afgørende for virksomhedernes muligheder for at
overleve og vokse. Denne kategori beskriver virksomhedernes
vurdering af kommunens indsats for at opfylde virksomhedernes
behov for kvalificeret arbejdskraft samt jobcentrets service
over for virksomhederne.
4. Kommunal sagsbehandling En
kommunes evne til hurtigt og kompetent at behandle sager kan for
de berørte virksomheder betyde forskellen mellem en
konkurrencemæssig fordel og store ekstraudgifter. Denne kategori
beskriver virksomhedernes vurdering af kommunens indsats for
hurtigt og kompetent at behandle sager på miljøområdet,
sygedagpengeområdet samt byggesager.
5. Skatter, afgifter
og gebyrer Størrelsen på lokale skatter, afgifter og gebyrer
slår direkte igennem på virksomheders konkurrenceevne. Denne
kategori beskriver virksomheders vurdering af niveauet for
kommunens personskatter, erhvervsskatter, afgifter og gebyrer.
6. Fysisk planlægning En forudsætning, for at
virksomheder kan vokse og skabe flere arbejdspladser, er, at der
er mulighed for at udvide produktionen. Denne kategori
beskriver virksomhedernes vurdering af, om der er ledige
erhvervsgrunde med plads til udvikling i kommunen, og om
planlægningen giver plads til erhvervsudvikling.
7. Brug af
private leverandører Brug af private leverandører kan spare
en kommune mange penge på driftsbudgettet samt være med til at
styrke den lokale industri. Denne kategori beskriver
virksomhedernes vurdering af kommunens udbudsproces over for
private leverandører, samt om kommunen er god til at overholde
betalingsfrister.
8. Kommunens image Et godt image er
vigtigt for kommunens evne til at tiltrække succesfulde
virksomheder og kvalificerede medarbejdere. Denne kategori
beskriver virksomhedernes vurdering af kommunens indsats for at
fastholde og tiltrække nye virksomheder og borgere til kommunen.
9. Kommunens velfærdsservice En kommunes evne til at levere
gode basisydelser som børnepasning og gode skoler er afgørende
for dens evne til at tiltrække kvalificerede medarbejdere. Denne kategori beskriver virksomhedernes vurdering af
kommunens børnepasningstilbud samt kvaliteten af de lokale
folkeskoler.
10. Information og dialog med kommunen For
at virksomhederne kan planlægge f.eks. fremtidige investeringer,
er det vigtigt, at de har overblik over kommunens
fremtidsplaner, og at kommunen lytter til deres synspunkter.
Denne kategori indeholder virksomhedernes vurdering af kommunens
indsats for at formidle væsentlig information samt kvaliteten af
dialogen mellem politikere, embedsmænd og virksomheder.
11.
Kommunale rammevilkår I denne kategori har Dansk Industri
samlet 22 statistiske indikatorer, som på hver deres måde
beskriver erhvervsforholdene i kommunen. Indikatorerne omhandler
f.eks. erhvervsfrekvensen i kommunen, kommunens brug af private
leverandører, størrelsen på dækningsafgiften samt omfanget af
erhvervsbyggeri i kommunen.