Kilde: Kommunernes indberetning af budgetteringsforudsætninger til Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Beskrivelse: Antallet af folkeskoler er opgjort som gennemsnittet i de to skoleår, der indgår i kalenderåret. For det seneste skoleår er der tale om et forventet antal. Antallet af folkeskoler er opgjort i hele tal.
Nøgletallet opdateres medio marts med tal for året.
Kilde: Kommunernes indberetning af budgetteringsforudsætninger til Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Beskrivelse: Antallet af normalklasser er opgjort som gennemsnittet i de to skoleår, der indgår i kalenderåret. For det seneste skoleår er der tale om et forventet antal.
Antallet af normalklasser udgør antal klasser fra børnehaveklasse til 10. kl., der ikke er specialklasser, og er opgjort i hele tal.
Ved valg af flere kommuner vises summen for de valgte kommuner. På grund af afrundinger kan summerne for kommunerne afvige fra totalen.
Som et resultat af kommunesammenlægninger i perioden er antal normalklasser i 2002 for de fem tidligere bornholmske kommuner opgjort som et gennemsnit af et endeligt tal for 2001/2002 og et budgetteret tal for 2002/2003. Tilsvarende er antal normalklasser i 2005 for de to tidligere kommuner på Ærø opgjort som et gennemsnit af et endeligt tal for 2004/2005 og et budgetteret tal for 2005/2006.
Nøgletallet forventes opdateret medio marts med tal for året.
Kilde: Kommunernes indberetning af budgetteringsforudsætninger til Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Beskrivelse: Antal normalklasseelever ift. antal folkeskoler. Antallet af normalklasseelever fra børnehaveklasse til 10. klasse og antal folkeskoler opgjort som gennemsnittet i de to skoleår, der indgår i kalenderåret. For det seneste skoleår er der tale om et forventet antal.
Nøgletallet forventes opdateret medio marts med tal for året.
Kilde: Kommunernes indberetning af budgetteringsforudsætninger til Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Beskrivelse: Antal normalklasseelever i børnehaveklasse til 10. klasse pr. klasse.
Kommentar:
Antallet af normalklasseelever og antal normalklasser fra børnehaveklasse til 10. klasse fra opgjort som gennemsnittet i de to skoleår, der indgår i kalenderåret. For det seneste skoleår er der tale om et forventet antal.
Nøgletallet forventes opdateret medio marts med tal for året.
Kilde: Kommunernes indberetning af budgetteringsforudsætninger til Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Beskrivelse: Antal privatskoleelever i procent af det samlede antal elever i privat- og folkeskolen. Elevtallet i folke- og privatskole er opgjort som gennemsnittet af elever i to skoleår.
Tallet forventes opdateret medio marts med tal for året.
Kilde: Kommunernes indberetning af budget til Danmarks Statistik og indberetning af budgetteringsforudsætninger til Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Beskrivelse: Udgifter til undervisning netto er bruttodriftsudgifterne fratrukket indtægter og statsrefusion. Funktionen vedrører folkeskolen. Antallet af elever udgør normalklasseelever i børnehaveklasse til 10. klasse.
Nettodriftsudgifter i kr. pr. elev på flg. funktioner: •1993-2006: Funktion 3.01
•Fra 2007: Funktion 3.22.01
Data til og med 2015 er regnskabstal, mens oplysninger herefter er budgettal.
27/2, 28/5: Nøgletallet opdateres ultimo februar med budgettal for året og ultimo maj med regnskabstal for året før.
Kilde: Kommunernes indberetning af budget og regnskab til Danmarks Statistik og Danmarks Statistiks Statistikbanken, matricerne BEF1A, BEF1A07 og FOLK1.
Beskrivelse: Udgifter til undervisning netto er bruttodriftsudgifterne fratrukket indtægter og statsrefusion. Funktionen vedrører folkeskolen.
Data til og med 2017 er regnskabstal, mens oplysninger herefter er budgettal.
Indbyggertallet er opgjort pr. 1. januar i året.
27/2, 28/5: Nøgletallet opdateres ultimo februar med budgettal for året og ultimo maj med regnskabstal for året før.
Kilde: Kommunernes indberetning af budget og regnskab til Danmarks Statistik og Danmarks Statistiks Statistikbanken, matricerne BEF1A, BEF1A07 og FOLK1.
Beskrivelse: Funktionerne vedrører kommunens bidrag til statslige og private skoler (ekskl. skolefritidsordninger) samt efterskoler og ungdomsskoler.
Definition:
Nettodriftsudgifter i kr. pr. 6-16-årig på flg. funktioner:
•1993-2006: Funktion 3.10 (ekskl. dr. 1, grp. 04) samt 3.12
•Fra 2007: Funktion 3.22.10 (ekskl. dr. 1, grp. 004-005) samt 3.22.12
Data til og med 2015 er regnskabstal, mens oplysninger herefter er budgettal.
Indbyggertallet er opgjort pr. 1. januar i året.
27/2, 28/5: Nøgletallet opdateres ultimo februar med budgettal for året og ultimo maj med regnskabstal for året før.
Kilde: Kommunernes indberetning af budget og regnskab til Danmarks Statistik og Danmarks Statistiks Statistikbanken, matricerne BEF1A, BEF1A07 og FOLK1. Nøgletallet opdateres ultimo februar med budgettal for året og ultimo maj med regnskabstal for året før.
Beskrivelse: Funktionerne dækker folkeskoleområdet inkl. Pædagogisk psykologisk rådgivning, kommunale specialskoler, kommunernes betaling for specialundervisning i regionale tilbud samt statslige og private skoler. Nøgletallet er eksklusive udgifter til skolefritidsordninger.
Definition:
Nettodriftsudgifter i kr. pr. indbygger på flg. funktioner:
•2007-2013: Funktion 3.22.01-3.22.04, 3.22.06-3.22.07, 3.22.08 (ekskl. dr. 1, grp. 004) samt 3.22.10 (dr. 1, grp. 001).
•2007-2013: Funktion 3.22.01-3.22.04, 3.22.06-3.22.07, 3.22.08 (ekskl. dr. 1, grp. 004) samt 3.22.10 (dr. 1, grp. 001).
•Fra 2014: Funktion 3.22.01-3.22.04, 3.22.06-3.22.07, 3.22.08 (ekskl. dr. 1, grp. 004), 3.22.09 samt 3.22.10 (dr. 1, grp. 001).
Data til og med 2015 er regnskabstal, mens oplysninger herefter er budgettal.
Indbyggertallet er opgjort pr. 1. januar i året.
27/2, 28/5: Nøgletallet opdateres ultimo februar med budgettal for året og ultimo maj med regnskabstal for året før.
Kilde: Kommunernes indberetning af budget og regnskab til Danmarks Statistik og Danmarks Statistiks Statistikbanken, matricerne BEF1A, BEF1A07 og FOLK1.
Beskrivelse: Udgifter til undervisning netto er bruttodriftsudgifterne fratrukket indtægter og statsrefusion. Funktionerne vedrører de samlede udgifter til folkeskolen, pædagogisk psykologisk rådgivning, kommunal og regional specialundervisning, bidrag til statslige og private skoler samt udgifter til efterskoler og ungdomsskoler.
Definition:
Nettodriftsudgifter i kr. pr. 6-16-årig på flg. funktioner:
•2012-2013: Funktion 3.22.01-3.22.04, 3.22.07, 3.22.08 (ekskl. dr. 1, grp. 004), 3.22.10 (ekskl. dr. 1, grp. 004-005) samt 3.22.12
•Fra 2014: Funktion 3.22.01-3.22.04, 3.22.07, 3.22.08 (ekskl. dr. 1, grp. 004), 3.22.09, 3.22.10 (ekskl. dr. 1, grp. 004-005) samt 3.22.12
Data til og med 2015 er regnskabstal, mens oplysninger herefter er budgettal.
Indbyggertallet er opgjort pr. 1. januar i året.
Kommentar:
Bemærk, at funktion 3.22.10 (grp. 005, 006) Bidrag til staten for tosprogede og kommunale tilskud til frie grundskoler ikke er inkluderet i nøgletallet.
Bemærk desuden, at den tidligere funktion 3.06 Amtscentraler, udgår, idet området overgår til staten.
Fra 2012 er SFO på specialskoler flyttet fra funktion 3.22.05 til 3.22.08 grp. 004, hvorfor denne udelades fra budget 2012 og frem.
Bemærk desuden, at der som led i folkeskolereformen i årene 2014-2020 er afsat midler til efteruddannelse og lærere og pædagoger i folkeskolen, som registreres på den nye funktion 3.22.09, som medtages fra regnskab 2014.
27/2, 28/5: Nøgletallet opdateres ultimo februar med budgettal for året og ultimo maj med regnskabstal for året før.
Beskrivelse: De gymnasiale uddannelser er studiekompetencegivende og dækker studentereksamen, hf-eksamen, studenterkursus, højere handelseksamen (Hhx) og højere teknisk eksamen (Htx).
KRHFU1: Befolkningens højeste fuldførte uddannelse (15-69 år) efter område, herkomst, uddannelse alder og køn. Befolkningen mellem 15 og 69 år er opgjort pr. 1. januar det pågældende år. Den højst fuldførte uddannelse er opgjort pr. 1. oktober året før.
Nøgletallet opdateres i marts måned med tal for det foregående år.
Beskrivelse: De gymnasiale uddannelser er studiekompetencegivende og dækker studentereksamen, hf-eksamen, studenterkursus, højere handelseksamen (Hhx) og højere teknisk eksamen (Htx).
KRHFU1: Befolkningens højeste fuldførte uddannelse (15-69 år) efter område, herkomst, uddannelse alder og køn. Befolkningen mellem 15 og 69 år er opgjort pr. 1. januar det pågældende år. Den højst fuldførte uddannelse er opgjort pr. 1. oktober året før.
Nøgletallet opdateres i marts måned med tal for det foregående år.
Beskrivelse: En erhvervsuddannelse er en faglig uddannelse som giver erhvervskompetence. En erhvervsfaglig uddannelse består typisk af et grundforløb og et hovedforløb, som begge varierer i indhold og længde. Den typiske varighed af en erhvervsuddannelse er ca. 4 år. Erhvervsfaglige uddannelser er eksempelvis murer, tømrer og elektriker.
KRHFU1: Befolkningens højeste fuldførte uddannelse (15-69 år) efter område, herkomst, uddannelse alder og køn. Befolkningen mellem 15 og 69 år er opgjort pr. 1. januar det pågældende år. Den højst fuldførte uddannelse er opgjort pr. 1. oktober året før.
Nøgletallet opdateres i marts måned med tal for det foregående år.
Beskrivelse: Korte videregående uddannelser varer typisk 1-2 år og bygger oven på en almengymnasial eller erhvervsgymnasial uddannelse. Korte videregående uddannelser er typisk akademi- eller erhvervsakademiuddannelser, fx finansøkonom eller datamatiker.
KRHFU1: Befolkningens højeste fuldførte uddannelse (15-69 år) efter område, herkomst, uddannelse alder og køn. Befolkningen mellem 15 og 69 år er opgjort pr. 1. januar det pågældende år. Den højst fuldførte uddannelse er opgjort pr. 1. oktober året før.
Nøgletallet opdateres i marts måned med tal for det foregående år.
Beskrivelse: Mellemlange videregående uddannelser varer typisk 2 - 4 år og bygger oven på en almengymnasial eller erhvervsgymnasial uddannelse. Mellemlange videregående uddannelser er fx sygeplejerske, folkeskolelærer og diplomingeniør.
KRHFU1: Befolkningens højeste fuldførte uddannelse (15-69 år) efter område, herkomst, uddannelse alder og køn. Befolkningen mellem 15 og 69 år er opgjort pr. 1. januar det pågældende år. Den højst fuldførte uddannelse er opgjort pr. 1. oktober året før.
Nøgletallet opdateres i marts måned med tal for det foregående år.
Beskrivelse: Lange videregående uddannelser varer samlet 5 år og er typisk delt op i en 3-årig bachelorgrad og en 2-årig kandidatgrad. En lang videregående uddannelse er fx antropolog, læge og teolog.
KRHFU1: Befolkningens højeste fuldførte uddannelse (15-69 år) efter område, herkomst, uddannelse alder og køn. Befolkningen mellem 15 og 69 år er opgjort pr. 1. januar det pågældende år. Den højst fuldførte uddannelse er opgjort pr. 1. oktober året før.
Nøgletallet opdateres i marts måned med tal for det foregående år.
Beskrivelse: Bacheloruddannelser er 3-årige afrundede uddannelsesforløb efter en gymnasial uddannelse. Uddannelserne har til formål at give grundlag for at udøve erhvervsfunktioner og er forudsætning for de fleste lange videregående uddannelser (kandidatuddannelse). En bacheloruddannelse er fx HA og bachelor i tysk.
KRHFU1: Befolkningens højeste fuldførte uddannelse (15-69 år) efter område, herkomst, uddannelse alder og køn. Befolkningen mellem 15 og 69 år er opgjort pr. 1. januar det pågældende år. Den højst fuldførte uddannelse er opgjort pr. 1. oktober året før.
Nøgletallet opdateres i marts måned med tal for det foregående år.
Beskrivelse: Forskeruddannelserne (ph.d.-uddannelser) er normalt et treårigt heltidsstudium. Forskeruddannelserne ligger i forlængelse af en lang videregående uddannelse.
KRHFU1: Befolkningens højeste fuldførte uddannelse (15-69 år) efter område, herkomst, uddannelse alder og køn. Befolkningen mellem 15 og 69 år er opgjort pr. 1. januar det pågældende år. Den højst fuldførte uddannelse er opgjort pr. 1. oktober året før.
Nøgletallet opdateres i marts måned med tal for det foregående år.
Beskrivelse: KRHFU1: Befolkningens højeste fuldførte uddannelse (15-69 år) efter område, herkomst, uddannelse alder og køn. Befolkningen mellem 15 og 69 år er opgjort pr. 1. januar det pågældende år. Den højst fuldførte uddannelse er opgjort pr. 1. oktober året før.
Nøgletallet opdateres i marts måned med tal for det foregående år.